Polskie prawo hazardowe

Polskie przepisy dotyczące internetowych gier hazardowych są jasno określone w Ustawie hazardowej z 19 listopada 2009 roku. Ustawa ta wprowadza bardzo restrykcyjne przepisy, a rygorystyczne standardy wyraźnie odbiegają od tych, które obowiązują w większości krajów Unii Europejskiej.

Przed wejściem w życie tej ustawy, hazard oraz casino gry w Polsce były regulowane przepisami Ustawy o grach i zakładach. Lobbyści gier hazardowych próbowali wpłynąć na polityków, aby zmienili prawo na ich korzyść. Nowe prawo jest w dużej mierze restrykcyjne również dlatego, że rząd chciał podkreślić, że ich decyzje są niezależne od nacisków lobbystów.

Nowelizacja ustawy o grach hazardowych

15 grudnia 2016 roku, polski parlament przyjął poprawkę do Ustawy hazardowej z 2009 roku. Prezydent podpisał ją kilka tygodni później. Ustawa weszła w życie 1 kwietnia 2017 roku. Bardzo istotny element poprawki dotyczył przepisów regulujących hazard online w nielicencjonowanych witrynach z grami hazardowymi, które akceptują polskich graczy. "Nielicencjonowany" oznacza każdą stronę internetową, która nie posiada polskiej licencji hazardowej. Witryny te były nielegalne zgodnie z Ustawą hazardową, ale operatorzy i gracze wciąż ją ignorowali.

Zgodnie z warunkami poprawki, Ministerstwo Finansów stworzyło rejestr nielicencjonowanych stron internetowych, czyli tzw. "czarną listę". Koncentruje się ona w szczególności na witrynach dostępnych w języku polskim oraz nielicencjonowanych witrynach reklamujących się w Polsce. Dostawcy usług internetowych są powiadamiani o umieszczeniu strony internetowej na czarnej liście. Następnie są zobowiązani do zablokowania dostępu do strony. Odwiedzający muszą zostać automatycznie przekierowani na stronę obsługiwaną przez rząd, która wyjaśnia, że strona do której próbowali uzyskać dostęp znajduje się w rejestrze nielicencjonowanych stron z grami hazardowymi.

Zmienione przepisy dotyczące hazardu online zezwalają stronom internetowym, które nie mają licencji na hazard online i zostaną umieszczone na czarnej liście, na złożenie odwołania do Ministra Finansów. Ministerstwo nie ma obowiązku powiadamiania operatorów strony o tym, że znajduje się ona czarnej liście. Może wydawać się, że operatorzy mogą łatwo sprawdzić status swojej strony wchodząc na nią i sprawdzając czy jest ona zablokowana. Ten sposób nie zadziała jednak, jeśli będą chcieli uzyskać dostęp do strony z innej lokalizacji niż Polska.

Niniejsza poprawka stanowi kolejny, bardzo duży krok, który ma wpływ na nielicencjonowane strony internetowe, które chcą prowadzić działalność w Polsce. Dostawcy usług płatniczych nie mogą współpracować z nielicencjonowanymi witrynami hazardowymi i przetwarzać płatności. Mają 30 dni na zaprzestanie współpracy z klientem po tym, jak zostanie on wpisany do rejestru stron nielicencjonowanych.

Za nieprzestrzeganie przepisów nakłada się dość surową karę. Maksymalnie wynosi ona około 58,000 euro i dotyczy również dostawców usług internetowych, którzy naruszają polskie przepisy dotyczące hazardu online dla nielicencjonowanych witryn z grami.

Przed dodaniem poprawki do ustawy o grach hazardowych, zakłady sportowe były jedynym rodzajem gier online, który był legalny w Polsce. Obecnie, państwowe przedsiębiorstwo o nazwie Totalizator Sportowy może oferować internetowe gry w stylu gier kasynowych. Nie dotyczy to pokera, który w wersji online jest w Polsce jest nielegalny.

Pozostając w temacie pokera, przed nowelizacją turnieje odbywały się w licencjonowanych kasynach stacjonarnych. Jest to nadal podstawowa forma legalnego pokera w Polsce, ale licencjonowane kasyna mogą organizować zewnętrzne turnieje pokerowe. Turnieje pokerowe organizowane przed podmioty lub osoby nieposiadające licencji stały się również legalne, jednak maksymalna nagroda może wynosić do 500 euro.

Polskie przepisy dotyczące hazardu w kasynach stacjonarnych

Istnieją legalne kasyna stacjonarne, ale ich liczba jest ograniczona zgodnie z Ustawą hazardową z 2009 roku. Oprócz miejsc oferujących tradycyjne gry kasynowe, dostępne są również salony bingo i zakłady sportowe.

Każda jednostka terytorialna, która ma do 250 tys. mieszkańców, może mieć jedno kasyno, a dla każdego przyrostu 250 tys. osób może istnieć kolejne kasyno. W przypadku salonów bingo regułą jest jeden salon na 100 tys. osób.

Polskie przepisy dotyczące hazardu zezwalają na automaty do gier, a nowelizacja zmieniła parametry prawne w tym aspekcie. Wszystkie automaty są obsługiwane przez to samo przedsiębiorstwo państwowe, Totalizator Sportowy, które jest również upoważnione do oferowania gier kasynowych online. Salony w Polsce mogą posiadać od 3 do 50 automatów.